Da vores børn var små, holdt vi meget af at læse for dem. Faktisk fortsatte vi med at læse højt også efter, at børnene havde lært at læse selv. Det er noget af det bedste at sidde og læse sammen – hyggeligt for både oplæseren og dem, der lytter. Jeg er slet ikke i tvivl om, at det at læse højt for børn stimulerer deres egen læselyst.
Jeg forsøger også at læse lidt for mit barnebarn. Det bliver ikke til så meget endnu. Han har ikke tålmodighed til at få læst højt så længe ad gangen, men lidt har også ret. Vi går også på biblioteket sammen, og det nyder vi. På vores bibliotek hænger et lille skilt på væggen, hvor der står :”Det bedste råd, du kan give dit barn, er et ordforråd.” Den tekst er jeg enig i, og en af måderne til at udvikle børns sprog og ordforråd er jo netop at læse for dem.
I øjeblikket er der gang i en læsekampagne hos McDonalds. Kampagnen er sat i søen i samarbejde med Nationalt Videncenter for Læsning. Når man køber et Happy Meal, følger der en børnebog med i købet. Kampagnen varer måneden ud. Der er i alt otte forskellige børnebøger – på billedet ses to af dem.
Jeg synes vældig godt om, at man skifter de sædvanlige plastikdimser til børnene ud med en rigtig god børnebog.
8 kommentarer
Det lyder som en rigtig god idé med læsekampagnen hos McDonalds. Her hos os nyder vi voksne også at læse højt for hinanden – det bliver man aldrig for gammel til.
Madame : Det er nemlig helt rigtigt – det er for folk i alle aldre.
Orh, der findes ikke noget skønnere end højtlæsning (:
Kit : Det er nemlig en dejlig ting 🙂
På et tidspunkt forlanger børnene faktisk at få læst højt. Det er en virkelig god og stimulerende tradition. Og en rigtig god idé hos McDonalds. Plastikdimser kan man hurtigt få nok af :-)!
Nonna : Det er så dejligt at læse en god bog sammen. Dengang vores børn var i den alder, hvor de fik godnathistorie, glædede vi voksne os tit lige så meget som ungerne til næste kapitel i bogen 🙂
Hvor er det fint, at McDonalds har skiftet plastic-ragelset ud med noget med mere fornuft i. Og så ryger der måske også bøger ud i små hjem, hvor der ikke ligger så mange i forvejen (ups, en fordom 😉 ) og det er jo slet ikke så galt 🙂
Fruen i Midten : En god og lødig billedbog er så absolut at foretrække frem for en ligegyldig plastikdims. Kampagnen skulle jo gerne få folk til at læse mere for deres børn, og man må jo formode, at den primære målgruppe er de familier, hvor højtlæsning ikke er hverdagskost.